Δευτέρα, 27 Μαρτίου 2017

Μητροπολιτικό Πάρκο Ελληνικού: θυσιάζονται και οι αρχαιότητες για την ολοκλήρωση ενός εγκλήματος


«Τη μάχη για να μετατραπεί το Ελληνικό σε Μητροπολιτικό Πάρκο, ανοιχτό σε όλους και όλες τους πολίτες του ευρύτερου πολεοδομικού συγκροτήματος, δε πρόκειται να την εγκαταλείψουμε. (…) Στο Ελληνικό όλα αυτά τα χρόνια συγκρούονται δύο κόσμοι. Αυτός που υπερασπίζεται με αγώνες το δημόσιο συμφέρον και αυτός που ευνοεί τα ιδιωτικά κερδοσκοπικά συμφέροντα. (…) Για μας το Ελληνικό δεν είναι ένα πρότζεκτ, αλλά κατάθεση ψυχής, είναι το μοντέλο της αυτοδιαχείρισης, της κινηματικής και συλλογικής δράσης. Είναι η εναλλακτική αντίληψη που έχουμε για την κοινωνία, την οικονομία και το περιβάλλον».
Α. Τσίπρας, 28/2/2014

Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, παρά τις προεκλογικές της εξαγγελίες,  προχωρά πλέον χωρίς κανέναν ενδοιασμό στην προσπάθεια πλήρους ενταφιασμού του οράματος για τη δημιουργία ενός Μητροπολιτικού Πάρκου στην περιοχή του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού και της παραλίας του Αγίου Κοσμά. Ενός πάρκου ανάδειξης του αρχαίου και σύγχρονου πολιτισμού, προστασίας του χερσαίου και θαλάσσιου περιβάλλοντος, ανάπτυξης του λαϊκού και αγωνιστικού αθλητισμού, κοινωφελών, εναλλακτικών και συνεργατικών χρήσεων, με λειτουργία καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου, που θα μπορούσε να αποτελέσει ένα υπόδειγμα οικονομικής ανάπτυξης με σεβασμό στο περιβάλλον και την πολιτιστική κληρονομιά, ένα χώρο δημιουργίας πλούτου υλικού και πνευματικού για τις ανάγκες της κοινωνίας. [Οι «Βασικές αρχές σχεδιασμού Μητροπολιτικού Πάρκου Πρασίνου στο πρώην αεροδρόμιο Ελληνικού», όπως διατυπώθηκαν  από το Ερευνητικό Πρόγραμμα του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου – Εργαστήριο Αστικού Περιβάλλοντος και της Τοπικής Ένωσης Δήμων και Κοινοτήτων Νομού Αττικής (ΤΕΔΚΝΑ), για λογαριασμό των Δήμων Αλίμου, Αργυρούπολης, Γλυφάδας και Ελληνικού, βρίσκονται εδώ]
Αντιμετωπίζοντας πλέον την ιδιωτικοποίηση ως «επένδυση» και όχι ως ξεπούλημα, η κυβέρνηση προχώρησε, στις 7 Ιουνίου 2016, σε υπογραφή Μνημονίου συναντίληψης με την Lamda Development S.A. (μέλος του Ομίλου Λάτση), ενώ τον Σεπτέμβριο 2016 κυρώθηκε από το Κοινοβούλιο η σκανδαλώδης σύμβαση παραχώρησης του Ελληνικού έναντι πινακίου φακής (τουλάχιστον 2,5 φορές κάτω από την πραγματική του αξία).
Η σύμβαση περιλαμβάνει αδιανόητες για κάθε ευνομούμενο κράτος διατάξεις υπέρ του επενδυτή, όπως ότι «οι διατάξεις του παρόντος νόμου κατισχύουν κάθε γενικής ή ειδικής διάταξης, που περιέχει ρυθμίσεις αντίθετες με τις διατάξεις αυτού», δηλαδή ότι η εν λόγω σύμβαση τίθεται πάνω από κάθε νόμο του ελληνικού κράτους! Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ κρατώντας την ίδια στάση με την προηγούμενη κυβέρνηση και εξυπηρετώντας αποκλειστικά τις επιδιώξεις του «επενδυτή» όχι μόνο σύναψε τη σύμβαση μεταβίβασης των μετοχών που είχε καταρτίσει η προηγούμενη, αλλά την κύρωσε και από τη Βουλή ως νόμο του κράτους, ισχυροποιώντας και νομιμοποιώντας το ειδικό αυτό «καθεστώς εξαίρεσης».
Η σύμβαση όμως πάει ένα βήμα παραπέρα καθώς περιλαμβάνει πρωτοφανείς όρους για αποζημίωση του επενδυτή σε περίπτωση εκ των υστέρων ανεύρεσης ή/και κήρυξης αρχαιοτήτων, κατά παράβαση όλων των κείμενων διατάξεων αλλά και κάθε έννοιας ισονομίας! Με άλλα λόγια, με τη συγκεκριμένη ιδιωτικοποίηση επιχειρείται η θέσπιση ενός καθεστώτος εξαίρεσης από την ισχύουσα νομοθεσία, με την υπαγωγή της συγκεκριμένης «επένδυσης» σε ένα ειδικό νομικό, οικονομικό, φορολογικό καθεστώς, ένα κράτος εν κράτει, που προβλέπεται σε ειδικούς νόμους, καταργώντας έτσι αρμοδιότητες του κράτους προς μέγιστη εξασφάλιση των συμφερόντων των «επενδυτών». Το ελληνικό κράτος με τη δημιουργία ειδικού νομοθετικού καθεστώτος για τη διευκόλυνση της επένδυσης στο Ελληνικό είχε ήδη εφαρμόσει στην επικράτειά του τη CETA πριν καν αυτή ψηφιστεί από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο!
Την ίδια «συνεπή» στάση απέναντι στους επενδυτές φαίνεται να τηρεί η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ και στο ζήτημα της προστασίας των αρχαιοτήτων στο Ελληνικό, παρά τις περί του αντιθέτου διακηρύξεις του ίδιου του πρωθυπουργού από το βήμα της Βουλής, στις 16/2/2017.  Όπως επιβάλλει ο αρχαιολογικός Νόμος (3028/2002), τα αρμόδια όργανα του Υπουργείου Πολιτισμού θα προχωρούσαν στην κήρυξη και οριοθέτηση των γνωστών αρχαιοτήτων και μνημείων της περιοχής, έτσι ώστε να ληφθούν υπόψη κατά τον χωροταξικό σχεδιασμό της έκτασης, να προστατευθούν και να αναδειχθούν.
Περιέργως, ωστόσο, όσον αφορά στα μνημεία της νεώτερης εποχής που βρίσκονται στον χώρο η πλειοψηφία του Κεντρικού Συμβουλίου Νεωτέρων Μνημείων (ΚΣΝΜ) είχε απορρίψει την εισήγηση της αρμόδιας διεύθυνσης του Υπουργείου Πολιτισμού για χαρακτηρισμό ως διατηρητέων σημαντικών κτιρίων όπως: το κέλυφος του αρχικού κτιρίου του Δυτικού αεροσταθμού, τον παλαιό πύργο ελέγχου, το πρώην Αμερικανικό Κολλέγιο Θηλέων Αθηνών, παρά το γεγονός ότι πλήθος φορέων είχαν υποστηρίξει την κήρυξή τους (Σύλλογος Αρχιτεκτόνων, Αρχιτεκτονική Σχολή Αθήνας, ICOMOS, TICCHI, Εργαστήριο Αστικού Περιβάλλοντος ΕΜΠ, Περιφέρεια Αττικής, Δήμος Αλίμου, Επιτροπή Αγώνα για το Μητροπολιτικό Πάρκο Ελληνικού, Σύλλογος Αποφοίτων Κολλεγίου Αθηνών κ.α). Πρόσφατα κατατέθηκε αίτηση Ακύρωσης ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας κατά της υπουργικής  απόφασης περί μη χαρακτηρισμού των παραπάνω κτηρίων ως νεωτέρων μνημείων, κατόπιν της κατάθεσης Αίτησης Θεραπείας που έμεινε για πάντα αναπάντητη από την Υπουργό, από κατοίκους της επίδικης περιοχής, μέλη της Επιτροπής Αγώνα για το Μητροπολιτικό Πάρκο του Ελληνικού.
Οι σημαντικές αρχαιότητες της περιοχής (μεταξύ των σημερινών Δήμων Αλίμου, Ελληνικού και Αργυρούπολης και η παράκτια ζώνη) ορίζουν ένα πεδίο ανθρώπινης δραστηριότητας από τους προϊστορικούς χρόνους μέχρι και τις μέρες μας. Ενδεικτικά αναφέρονται αρχαία οικιστικά κατάλοιπα, οικοδομικά λείψανα, ταφικά σύνολα και μεγάλος αριθμός αρχαίων κινητών ευρημάτων τα οποία αποτελούν τις υλικές μαρτυρίες κοινωνιών με μεγαλύτερη ή μικρότερη ακμή διαχρονικά. Η πρόταση για οριοθέτηση του αρχαιολογικού χώρου του Ελληνικού είναι αρκετά παλιά ιστορία, η οποία μπλόκαρε συνεχώς λόγω μικροπολιτικών συμφερόντων και σκοπιμοτήτων. Το 2014 η τότε πολιτική ηγεσία είχε βάλει στο… συρτάρι την πρόταση της αρμόδιας Εφορείας Αρχαιοτήτων για κήρυξη έκτασης του Ελληνικού ως αρχαιολογικού χώρου και είχε προωθήσει μόνο την αναοριοθέτηση του από το 1957 κηρυγμένου αρχαιολογικού χώρου στον Αγ. Κοσμά. Η Εφορεία επανήλθε με επικαιροποιημένη πρόταση κήρυξης το καλοκαίρι του 2016. Από τότε καθυστερεί αδικαιολόγητα η εισαγωγή της στο ΚΑΣ… Η νυν Υπουργός Πολιτισμού Λ. Κονιόρδου κάθε φορά που ερωτάται για το θέμα προτιμά να μιλά με γενικότητες και να μην δίνει συγκεκριμένη απάντηση ούτε προφορική ούτε στην πράξη. Στην πρόσφατη (18/2), μάλιστα ερώτηση που κατέθεσαν βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ  η κ. Κονιόρδου απάντησε και πάλι με υπεκφυγές, χωρίς να δεσμεύεται σε συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα για εισαγωγή του θέματος στο ΚΑΣ.
Είναι προφανές ότι για την Lamda Development S.A. προέχουν οι εργασίες για την κατασκευή εμπορικών κέντρων, καζίνο, πολυτελών κατοικιών κ.α. χωρίς καν την επίβλεψή τους από την Αρχαιολογική Υπηρεσία φροντίζοντας παράλληλα να «απαλλαγεί» και από τους περιορισμούς της Δασικής Υπηρεσίας με τον αποχαρακτηρισμό των περιμετρικών δασών, όχι με έκδοση Πράξης Χαρακτηρισμού, αλλά με την υποβολή ερωτήματος του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας στο Νομικό Συμβούλιο του Κράτους! (βλ. γνωμοδότηση 337/2016 του ΝΣΚ).
Το Υπουργείο Πολιτισμού, όμως, το οποίο είναι καθ΄ύλην αρμόδιο για τη συνταγματική προστασία των μνημείων οφείλει να πάρει ξεκάθαρη θέση και να εισαγάγει αμέσως το θέμα στο ΚΑΣ. Σε αντίθετη περίπτωση θα έχει και αυτό συνομολογήσει σε μια ακόμη αυθαιρεσία από τις πολλές που σωρεύονται στην υπόθεση Ελληνικό και, βέβαια, θα είναι υπόλογο (και) απέναντι σε οποιαδήποτε καταστροφή προκύψει από την ανέγερση του συγκροτήματος Λάτση.


Σχολιάστε Ελεύθερα!

Αρχειοθήκη ιστολογίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...